Hrvatska: Prvi uređaj koji pomaže u liječenju karcinoma

Nauka 26. mar 201512:14 > 12:18
Anadolija

Na Institutu "Ruđer Bošković" (IRB) u Zagrebu danas je svečano predstavljen uređaj nove generacije za određivanje slijeda DNK. Namijenjen je sekvenciranju ljudskog genoma i trebao bi omogućiti jeftinija i brža genetska istraživanja te doprinijeti liječenju karcinoma i drugih genetski uvjetovanih bolesti.

„Illumina NextSeq 500 desktop NGS system“ prvi je ovakav uređaj u Hrvatskoj i regiji, ali i među rijetkima je u Evropskoj uniji.

Uređaj je veličine veće mikrovalne pećnice, vrijedan je oko 200.000 eura, a na IRB je stigao zahvaljujući evropskom projektu InnoMol, vrijednom nešto manje od pet miliona eura.

Nextseq sekvencioner predstavlja jedno od najmodernijih tehnoloških rješenja na tržištu, komercijalno je dostupan od 2014, a uz njegovu pomoć naučnici će moći očitati DNK slijed ljudskog genoma za samo 24 sata.

”Naš instrument je jedini u regiji koji može sekvencionirati ljudski genom unutar 24 sata. Za učinkovitu terapiju i liječenje tumora izuzetno je važna ciljana analiza gena koji su povezani s nastankom i karakteristikama same bolesti, jer se na temelju tih podataka može procijeniti učinkovitost određenog hemoterapijskog pristupa. Pametni lijekovi koji su nam na raspolaganju djeluju samo kod pacijenata s povoljnim genetskim predispozicijama o kojima ovisi hoće li liječenje biti učinkovito ili potpuno suprotno, čak, štetno za organizam, a bez ikakvog pozitivnog utjecaja na tumor“, izjavio je Oliver Vugrek, voditelj EU projekta InnoMol.

Marko Jakopović, docent sa Klinike za plućne bolesti Jordanovac, onkolog koji se bavi karcinomom pluća, istaknuo je kako je za nastanak karcinom ključno otkriti koji su geni promijenjeni i koji uzrokuju tumor.

„Ti geni su potencijalni cilj tzv. pametnim lijekovima koji bi liječili specifični tumor kod svakog bolesnika. Ovaj uređaj će omogućiti da se brzo pretraži cijeli tumorski genom čovjeka koji je bolestan i da se značajno brže otkriju promjene“, kazao je Jakopović.

Ovaj aparat istovremeno pretražuje 200 gena, a klasične metode su pretraživale daleko manji broj genskih kodova.

Uzorci se uzimaju biopsijom tumora, a u budućnosti se očekuje kako će promjene gena biti moguće očitati iz krvi bolesnika. Nakon očitanja genske promjene, pametnim lijekovima će se utjecati na izmijenjeni genom. Ti lijekovi ciljat će na tumorske stanice, bez oštećenja drugih tkiva, što je daleko napredniji oblik liječenja u odnosu na klasičnu hemoterapiju ili zračenje.

Cijena pretrage za bolesnike koštat će oko 9.000 kuna (oko 1.200 eura), s tim da će u liječenju bolesnika dio troškova subvencionirati i Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO).

Današnja svečanost okupila je buduće potencijalne korisnike kao što su direktori hrvatskih bolničkih centara, dijagnostičkih laboratorija i medicinski stručnjaci. Uređaj će se koristiti za istraživanje raznih, učestalih oblika karcinoma kod ljudi, ali i drugih bolesti te za druga naučna istraživanja.