Hrvatski stručnjak i kolege iz Züricha: "Otkrili smo piratske vještine covida"

Nauka 12. sep 202012:10 > 12:12
ETH Zürich

Skupina znanstvenika s ETH-a iz Züricha, koju predvodi molekularni bilog Nenad Ban, i Sveučilišta Bern, do kraja su objasnili na koji to način virus SARS-CoV-2 uspijeva preuzeti kontrolu nad mehanizmima u stanici koju napada.

Na kraju se sve svodi na to da virus natjera organizam da ga replicira, bez da je organizam toga svjestan. Prvi koji je javno iskoristio izraz “piratski” za opisati način na koji novi koronavirus prodire u ljudsku stanicu i nad njom preuzima kontrolu, jedan je od znanstvenika koji je radio na otkriću, Evangelos Karousis.

“Naš zajednički rad na razumijevanju piratskih sposobnosti Nsp-a (virusa) SARS-CoV-2 u inhibiranju prepisivanja (RNK) objavio je Nature Structural & Molecular Biology“, napisao je kombinacijom slenga znanosti i društvenih mreža Karousis na Twitteru.

Zahvalio je, pritom, Nenadu Banu i ostalima koji su razjasnili na koji to točan način funkcionira koronavirusov nestrukturni protein Nsp1 pri napadu na stanicu.

To, da je riječ o glavnom proteinu ove vrste koronavirusa kojim on “isključuje” obrambeni mehanizam napadnutog organizma, bilo je jasno iz ranijih istraživanja.

Znanstvenici iz Švicarske sada su, međutim, po prvi put objasnili to da se protein Nsp1 virusa koji je prouzročio pandemiju covida-19 u ljudskoj stanici veže na podjedinicu 40S u ribosomskom kompleksu. Riječ je o maloj podjedinici, jednoj od onih koje nastaju pri transkripciji ili prepisivanju, laički rečeno “kopiranju” mRNK.

Kako dotični protein na jednom kraju ima karboksilnu grupu (-COOH), kao svaka kiselina odnosno aminokiselinski lanac, koji se naziva C-terminus, protein Nsp1 ovim se krajem veže na mRNK usred onog procesa kopiranja i cijeli proces usmjerava tamo gdje je to u interesu virusa; izostanak imunološke reakcije i kopiranje RNK virusa, odnosno razmnožavanje.

Kada se prate objave istraživanja oko ove skupine znanstvenika iz Züricha i Berna, može se primijetiti da su na tragu ovog otkrića bili već nekoliko tjedana.

Ovo se otkriće nadovezuje na ranije otkriće da se virus tijekom prodora u organizam na specifične stanice veže preko receptora ACE-2, što odgovara točno onim onim poremećajim glavnih metaboličkih organa i tkiva koji se primjećuju kod teških ili težih slučajeva oboljelih od Covida-19.

Sve bolje, pak, razumijevanje načina funkcioniranja virusa u organizmu “domaćina” znači to da medicina i farmakologija preciznije mogu ciljati sredstva čija se djelovanja ispituju kao mogući lijekovi protiv covida-19.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad