Asteroid ili vulkani – odlučeno šta je ubilo dinosaure

Nauka 02. okt 201510:37 > 18:44
N1

Kombinacija katastrofa - udar asteroida praćen velikim vulkanskim erupcijama na drugom kraju planete - dovela je do istrebljenja dinosaura i drugih stvorenja prije 66 miliona godina, tvrde naučnici. Oni su saopštili da su sa novom preciznošću odredili okvirne datume tih katastrofa.

Asteroid prečnika 10 kilometara udario je Jukatan, dok su u Indiji počele vulkanske erupcije. Te dvije katastrofe dovele su do toga da prašina, pepeo i otrovna isparenja odu u vazduh, promijene klimu i ubiju oko 75 procenata svih vrsta na Zemlji.

Naučnici kažu da je do udara asteroida došlo prije blizu 66,04 miliona godina, plus-minus 30.000 godina.

Erupcije u regionu Dekan već su postojale, ali su bile manjeg intenziteta. Međutim, poslije udara asteroida, došlo je do njihovog intenziviranja, a stručnjaci smatraju da se to desilo 50.000 godina od udara.

“Uz dozvoljenu grešku, do njih je došlo istovremeno”, rekao je vulkanolog Lojk Vanderklisen sa filadelfijskog univerziteta Dreksel.

“Ova dva procesa zajedno dovela su do istrebljenja”, dodao je geolog Pol Rene koji je bio vođa studije objavljene u žurnalu Science.

Naučnici već 35 godina vode raspravu o tome koja je od ove dvije katastrofe dovela do istrebljenja vrsta.

“Sada je vrijeme da se prestane sa tim. Očigledno je da su se obe katastrofe dogodile istovremeno i da su obe doprinijele”, kaže Rene.

“Asteroid veličine Manhattana koji udara Zemlju je dovoljno traumatičan događaj. Ali su poslije njega uslijedile najveće vulkanske erupcije koje je Zemlja vidjela za 60 miliona godina. Poslije njih, imali smo 4.000 vijekova promjene klime, povećanja kiselosti okeana i kiselih kiša”, dodao je Vanderklisen.

Erupcije u Dekanu trajale su 420.000 godina poslije asteroida i izbacile dovoljno lave da prekrije SAD slojem od 180 metara.

“Mi ljudi ne bismo ni postojali da dinosauri nisu istrijebljeni”, kaže geofizičar Mark Richards.