Kopernikanski obrt: Država Srbija se preko Prve i O2 vraća u vlasništvo medija?

Regija 05. dec. 201819:25 > 19:28
Podijeli:
Izvor: N1

Televizije Prva i O2 imaju novog vlasnika - Srđana Milovanovića, bivšeg vlasnika srbijanskog kablovskog operatera Kopernikusa koji je nedavno svoju kompaniju prodao Telekomu Srbija za skoro 200 miliona eura. Otvara se pitanje - da li je to isti novac i da li se država krije iza Milovanovića dok se zapravo vraća u vlasništvo medija, što zakonom ove države nije dozvoljeno.

Prije tačno mjesec dana saznali smo da je kompanija Telekom Srbija kupila Kopernikus Technology, a sada znamo i kako je zarađeni novac Srđan Milovanović uložio – kupio je dvije televizije u Srbiji – Prvu i O2, jednu u Crnog Gori, tri portala, šest kablovskih kanala i jedan radio. Za profesorku Fakulteta političkih nauka u Beogradu, Snježanu Milivojević, to je više nego sumnjiv posao.

“Mislim da je prodaja Kopernikusa u stvari bila način da se državni novac prebaci na račun Kopernikusa da bi on mogao da kupi ‘bolji Kopernikus’, odnosno da bi mogao da kupi dve televizije. Čini mi se da je ovo jedan veći proces sređivanja industrije proizvodnje privida koja ovde jedina cveta”, upozorila je Milivojević.

Milivojević ocjenjuje da je kupovna Kopernikusa samo međukorak u investiranju državnog novca u tog operatera, pa i u medije.

“Celu operaciju ne možemo da vidimo, ali je ovo sada jedna nova faza u odnosu aktuelne vlasti prema medijima. U prvoj fazi, kada su došli na vlast, oni su ‘kupavali’ ljude i medije od ugleda, panično tražeći da neko stane na njihovu stranu. Druga faza je počela sa zakasnelom primenom medijskih zakona i obavljanjem kupovine lokalnih medija, napravljene su partijske medijske lokalne mreže, a najvažniji deo te faze je bio dati tim medijima novac za finansiranje sadržaja od javnog interesa. Ovo je sada treća faza i do sada se to ipak nije radilo na nacionalnom nivou – sada se direktno javni novac investira u privatni interes. To, čini mi se, do sada ipak nismo imali”, podsjetila je ona.

Cijeli televizijski pejzaž Srbije, prema njenim riječima, funkcioniše kao Divlji zapad.

“Nema tu problema sa zakonom – zakona ili nema ili se ne poštuju. Ovde je sve uvezano – i komisije koje se bave zaštitom konkurencije, regulator koji ima problem sa dodelom frekvencije. Ovde je problem sa ismejavanjem domaće javnosti, zakoni su u drugom planu. Oni sada zaokružuju partijsku medijsku mašinu, ona u najkraćem roku služi nekim izbornim dobitima, ali na drugi rok zaista ostavlja građane bez medija”, uvjerena je Milivojević.

Divac: Država bi da što više medija stavi pod svoju kapu

Sve to je koštalo 180 miliona uvra i izvedeno je preko Milovanovićeve offshore kompanije na Kipru, potvrdio je on za Raskrikavanje. Dakle, 15 miliona manje nego što je plaćen Kopernikus koji je, prema riječima novinarke, Maje Divac, pretplaćen od strane Telekoma.

Izvor : N1

“Svedoci smo realizacije dobro smišljenog plana vladajuće strukture kako bi se uz pomoć državnog novca još dve TV stanice sa nacionalnom frekvencijom podvele pod njihov direktan uticaj. To, naravno, neće biti tako prikazano na papiru, s obzirom da zakon zabranjuje da država bude vlasnik elelkronskih medija”, objasnila je Divac.

“Dakle, pošto ni vlast, ni Telekom Srbija, ni SNS ne mogu da budu vlasnik medija, a hteli bi – zbog toga su odigrali ovu paradu u kojoj od državnih para kupljen Kopernikus za 190 miliona evra, koja po proceni stručnjaka vredi pet puta manje, da bi onda bivši vlasnik imao novca da kupi malu medijsku imperiju u Srbiji i Crnoj Gori”, ocijenila je Divac.

Prema njenim riječima, očigledan je cilj države da pod svoju kapu stavi što više medija i sljedeći korak mogao bi, kako kaže, da bude ono što se pre nedjelju dana desilo u Mađarskoj.

“Više stotina mađarskih medija – i televizija, i radija, i štampanih, portali, kablovski operateri – svi su se objedinili u jednu neprofitnu fondaciju na čije čelo je doveden blizak saradnik Viktora Orbana. A zajedničko za sve te medije koji su se objedinili, a kažu da ih ima 470, jeste da podržavaju politiku Orbana, tj. da su ti mediji bili propagandna glasila. Možda i mi možemo da očekujemo takav razvoj događaja”, istakla je Divac.

Novi vlasnik obećava: Bit će samo više sporta

Da Srpska napredna stranka stoji iza kupovine Prve i O2 vjeruju i NUNS i NDNV, i dodaju da su ove televizije svakako bile naklonjene partijama na vlasti, a da će se sada pretvoriti u “u rezervoar partijskog novca i uticaja”.

“Smatramo međutim da ovaj slučaj svakako nije samo medijski, već da predstavlja jednu od najvećih političkih i ekonomskih afera u Srbiji danas”, poručili su NUNS i NDNV.

Afera koju treba pratiti – počev od toga da li će se Telekomu isplatiti ulaganje u Kopernikus, smatra Zlatko Minić iz organizacije Transparentnost Srbija.

“Što se tiče kupovine ove dve televizije, čime praktično u domaće privatno vlasništvo prelaze sve komercijalne televizije sa nacionalnom frekvencijom, biće svakako zanimljivo ispratiti njihovu uređivačku politiku i odnos prema autorima i emisijama ovih televizija koji imaju kritičke tonove”, kazao je Minić.

Novi vlasnik Srđan Milovanović za Raskrikavanje kaže da sve ostaje isto, uz “sportske” promene.

“Telekom nije imao nikakvog uticaja na odluku da kupim O2 i Prvu. Uveravam da neće biti promena uređivačke politike. Nikakvih promena, samo će na O2 biti mnogo više sporta”, najavio je on.

Da li vjerovati Milovanoviću na riječ kada se zna da je njegov brat Zvezdan poverenik Srpske napredne stranke u Nišu- od njega nismo uspeli da provjerimo jer tvrdi da je Dubaiju, kao i da će odgovoriti na pitanja N1 kada se vrati u Beograd što će se desiti, kaže, u četvrtak. Do tada – ostaje pitanje – kozmetičke ili dubinske promene?

“U tom nazivu O2 iz nekadašnje B92, možda i to treba uništiti da ništa ne podseća na činjenicu da su ovde građani, ipak, imali mogućnost da uživaju slobodne medije”, kazala je profesorka Milivojević.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter| Facebook | Instagrami UŽIVO na ovom linku.